Publikováno: 29.3.2018
ELEKTRONIZACE VE VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH
Ustanovení § 211 odst. 3 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dále jen „zákon“) bude účinné pro obce i pro jejich příspěvkové organizace od 18. října 2018. Od tohoto data bude písemná komunikace mezi zadavatelem a dodavatelem v zadávacím řízení probíhat povinně elektronicky.
Zakázky malého rozsahu
Povinná elektronizace se netýká zakázek malé rozsahu. U zakázek malého rozsahu tudíž bude i po říjnu 2018 možné nadále přijímat nabídky v listinné podobě. Daný závěr potvrzuje i stanovisko Ministerstva pro místní rozvoj ČR dostupné zde: http://www.portal-vz.cz/getmedia/715439fe-0a1d-4afc-8083-a2f0db34dc9e/Komunikace-mezi-zadavatelem-a-dodavatelem_VZMR.pdf Dle vydaného stanoviska je nutné ze systematického hlediska považovat § 211 odst. 3 zákona za pravidlo konkretizující obecné pravidlo uvedené v § 211 odst. 1 zákona, které se nevztahuje na zakázky malého rozsahu.
Co musí elektronický nástroj splňovat dle zákona
Elektronický nástroj, který může zadavatel využívat k příjmu nabídek, musí splňovat určité podmínky dané zákonem a vyhláškou č. 260/2016 o stanovení podrobnějších podmínek týkajících se elektronických nástrojů, elektronických úkonů při zadávání veřejných zakázek a certifikátu shody. Často uváděný certifikát není u elektronického nástroje povinný ze zákona. Zákon o zadávání veřejných zakázek v ustanovení § 213 odst. 4 uvádí, že elektronický nástroj musí splňovat podmínky stanovené zákonem a prováděcími právními předpisy. Dané ustanovení rovněž uvádí, že certifikátem shody je vždy možné prokázat soulad elektronického nástroje se zákonem i prováděcími právními předpisy. Z ustanovení plyne, že i elektronický nástroj bez certifikátu shody může splňovat veškeré náležitosti zákona. Bude však na zadavateli, aby si jiným vhodným způsobem ověřil a prokázal, že veškeré požadavky zákona jsou splněny, což nebude mnohdy jednoduché, zejména s ohledem na poměrně komplikované technické podmínky elektronického nástroje.
- Seznam všech elektronických nástrojů, které obdržely certifikát, je k dispozici zde:
Komunikace e-mailem
Komunikace mezi zadavatelem a dodavatelem musí v zadávacím řízení probíhat od října 2018 elektronicky. Zákon však v žádném ustanovení (kromě stanovení způsobu příjmu nabídek) nevylučuje použití e-mailu jakožto jednu z forem elektronické komunikace. U čtyř taxativně vyjmenovaných dokumentů v ustanovení § 211 odst. 5 zákona je však v případě odesílání jiným způsobem než datovou schránkou nebo elektronickým nástrojem nutné, aby datová zpráva byla opatřena platným uznávaným elektronickým podpisem. Jedná se o tyto dokumenty:
-
- výzva určená účastníkům zadávacího řízení,
- oznámení o výběru dodavatele,
- rozhodnutí o nejvhodnějším návrhu v soutěži o návrh,
- vyloučení účastníka zadávacího řízení.
- U doručování e-mailem má však zadavatel ztížené důkazní břemeno týkající se prokázání doručení oproti např. datové schránce, u níž platí dle § 211 odst. 6 zákona fikce doručení dokumentu dodáním do datové schránky adresáta.
Zadávací řízení zahájené před 18. 10. 2018
S ohledem na neexistující přechodná ustanovení k § 211 odst. 3 zákona, se bude povinná elektronizace týkat všech zadávacích řízení, u nichž lhůta pro podání nabídek skončí 18. 10. 2018 a později (viz stanovisko Ministerstva pro místní rozvoj ČR: http://www.portal-vz.cz/cs/Aktuality/Povinna-elektronicka-aktualizace). Pokud zadavatel stanoví lhůtu pro podání nabídek tak, že skončí až 18. října 2018 nebo později, musí v zadávacích podmínkách stanovit požadavek na elektronickou formu nabídky a určit elektronický nástroj pro jejich podání. Po 18. říjnu 2018 již zadavatel nesmí umožnit podávání listinných nabídek.
-
- Za písemnou komunikaci dle § 211 odst. 3 zákona je považována nejen komunikace v rámci řízení (např. dotazy ve lhůtě pro podání nabídek, vysvětlení zadávací dokumentace apod.), ale i samotné podání a příjem nabídek. Zadavatel tedy bude moci přijímat nabídky od 18. 10. 2018 pouze v elektronické podobě pomocí tzv. elektronického nástroje – definice a náležitosti jsou uvedeny v § 213 zákona.
- V rámci stávajících požadavků na profil zadavatele se nic nezmění ani po 18. 10. 2018 Zadavatel však bude muset mít od října navíc elektronický nástroj k příjmu nabídek. Mohlo by se tudíž jevit jako praktičtější, když bude mít takový profil, který bude zároveň umožňovat i příjem nabídek v elektronické podobě.
Závěrem
Ačkoliv menší obce zadávají většinou zakázky malého rozsahu a nebude se jich tudíž povinná elektronizace týkat ihned od října 2018, jistě si jim v budoucnu zadávací řízení nevyhne a v takovém případě budou muset vše výše uvedené dodržet. V tom nejužším možném rozsahu by to pro obec znamenalo alespoň pořízení elektronického nástroje pro příjem nabídek a povinnost komunikovat v průběhu zadávacího řízení pomocí e-mailu či datové schránky.
Autor:

Veronika Svobodová, spoluzakladatelka NZVZ
Získejte další informace k elektronizaci v navazujícím článku s názvem „11 otázek k elektronizaci“.